emvrouwerment

Zelfmassage: 4 voordelen en zo werkt het!

Je hebt vast weleens gemerkt dat je spanning kan vasthouden in je lichaam, zoals een stijve nek of gespannen schouders. Maar ook op plekken waar je het misschien minder snel doorhebt, zoals je handen, benen of in je bekkenbodem. Een gemiddelde dag zit vol met kleine stressmomentjes, maar minder vol met kleine ont-stress momentjes. Een hele fijne manier om zowel lichamelijk als mentaal te ont-stressen is een massage! Maar om nou élke keer een massage te boeken of je partner lief aan te kijken… Gelukkig is er ook een eenvoudige oplossing: een zelfmassage. Tijdens een massage worden er verschillende processen in je lichaam in gang gezet. Zowel wetenschappelijk onderzoek als traditionele geneeswijzen laten velen voordelen van (zelf)masseren zien!

Lichamelijk ontspannen

Door de masserende bewegingen ontstaat er druk en warmte in spiermassa, pezen, huid en zelfs sommige organen. Door de warmte wordt dit weefsel soepel en kan spanning beter los gelaten worden. Het is alsof letterlijk de spanning uit je ‘gekneed’ wordt.

Onder de uitgeoefende druk van de bewegingen worden zenuwen geprikkeld om opdracht te geven tot vaatverwijding. Wat op hun beurt weer zorgt voor een betere doorbloeding. Afvalstoffen worden hierdoor sneller afgevoerd, terwijl voedingsstoffen en zuurstof beter wordt aangevoerd.

Zenuwstelsel

Tijdens een massage, of dit nou door iemand anders gedaan wordt of door jezelf, wordt het parasympatisch zenuwstelsel gestimuleerd. Dit deel van ons zenuwstelsel zorgt ervoor dat ons lichaam in een status van herstel en rust komt. Door de stimulatie van het parasympatische zenuwstelsel kom je in een staat van ontspanning zonder je alertheid te verliezen.

Mentaal ontspannen

Naast de lichamelijke effecten heeft massage ook invloed op onze mentale staat. Tijdens de (zelf)massage komen er stofjes vrij die een gunstig effect hebben op het geestelijk welbevinden. De aanmaak van serotonine, het zogeheten gelukshormoon, en endorfine, onze natuurlijke pijnstillers, worden gestimuleerd. Terwijl de afgifte van stresshormonen juist wordt gereduceerd.

Ben je benieuwd wat stresshormonen precies doen? En hoe je de ‘goede’ hormonen meer kan aanmaken, neem dan een kijkje bij emVROUWerment (LINK www.emvrouwerment.nl).

Huidverzorging

Tijdens de zelf-massage kan je gebruik maken van heerlijke massage oliën of lotions. Bijvoorbeeld de oliën uit de Huidhonger lijn van Christine le Duc (LINK?). Door gebruik te maken van deze producten heb je niet alleen profijt van de lichamelijke en mentale voordelen van een massage. Maar voed en hydrateer je ook nog eens je huid van buitenaf! Een goed gehydrateerde huid zorgt er voor dat de huid zijn elasticiteit niet verliest. Hiermee voorkom je dat de huid gaat hangen of rimpeltjes krijgt.

Zelfmassage: hoe doe je dat?

  • Kies een fijn moment uit. Bijvoorbeeld net na het douchen of vlak voor het slapen gaan. Maar het kan ook een korte (hand)massage zijn tijdens het tv-kijken op de bank. OPTIE: Een massage salon heeft altijd een fijne ontspannen sfeer. Kaarsjes aan, lekker geurtje, ontspannende achtergrond muziek. Hoe kan jij bij jouw thuis diezelfde sfeer creëren?
  • Kies een fijne olie of lotion uit, bijvoorbeeld een bodylotion na het douchen of één van de massage oliën van de Huidhonger lijn van Christine le Duc (LINK)

  • Bedenk welk lichaamsdeel je wilt masseren. Verdienen je handen eens wat aandacht na alles wat ze voor je doen? Heb je veel spanning in je schouder of nek? Klem je je kaken? Of juist zware onderbenen? Alle opties zijn goed.

  • Wrijf je handen eens met de palmen over elkaar, je voelt hoe er warmte ontstaat.

  • Doe een klein beetje olie of lotion in je hand.

  • Begin langzaam het lichaamsdeel naar keuze in te wrijven met de olie of lotion.

  • Wanner het hele lichaamsdeel ingesmeerd is, begin kleine ronddraaiende bewegingen te maken met je vingertoppen.

  • Wissel de ronddraaiende bewegingen eens af met kleine kneed-bewegingen. Wees niet bang om je duimen te gebruiken. Zoek een massage techniek die voor jou fijn voelt.

  • Ga het hele lichaamsdeel af. Vergeet niet je slaap als je je kaak masseert, of je polsen als je je handen masseert.

Doe dit minimaal 10 minuten, maar langer mag natuurlijk altijd. Het kan bijvoorbeeld helpen een wekkertje op je telefoon te zetten zodat je niet telkens de klok in de gaten hoeft te houden. Wanner je stopt, sta eens stil bij hoe je je nu voelt. Hoe voelde de massage? Voel je hoe je lichaam ontspannen is?

Over emVROUWerment

EmVROUWerment is het online platform over vrouwen-welzijn, menstruatiecyclus en seksualiteit. Er wordt door alle taboes heen gebroken om informatie te delen via de Instagram community (LINK: https://www.instagram.com/emvrouwerment/ ) en online programma’s. Wil je hier meer over weten? Neem dan een kijkje bij op onze website (LINK: https://www.emvrouwerment.nl )

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven